PREU I DISTRIBUCIÓ


La pràctica d’aquesta setmana consisteix en analitzar el preu i la distribució a diferents punts de venda de dos productes de Coca-Cola:  
  • Coca-Cola clàssica: la Coca-Cola de tota la vida, que és alhora la beguda refrescant més venuda al llarg de la història i el producte més popular del món. Conté 44 quilocalories per cada 100 mil·lilitres.    
  • Coca-Cola Zero: amb el gust de la Coca-Cola clàssica, està pensada per aquelles persones preocupades pel sucre i les calories, amb només 0,2 quilocalories per 100 mil·lilitres.  


Ens hem centrat ens els diferents tipus d'envasos que la marca ofereix, és a dir, tant llaunes com ampolles de vidre i plàstic, ja que segons el punt de venda que ens ha tocat analitzar, predominen més unes que altres.  
La marca es caracteritza per oferir un preu assequible en la majoria de casos, accessible per a la major part de població, ajustant-los d’acord al tipus de consumidor. Coca-Cola, però, també té en compte els conceptes de qualitat i status, per aquesta raó, els preus fixats són, generalment, més alts que els de la competència.  
Pel que fa a la distribució de la marca, creiem que es tracta d’una distribució extensiva, és a dir, pretén una àmplia cobertura i cobrir el major nombre d’establiments, degut a la gran demanda de la qual disposa.



Fent referència a aquests dos factors, ens hem centrat en els següents punts de distribució:

  • Supermercat de la cadena Caprabo. S’ha analitzat des de la localitat d'El Prat de Llobregat. 
  • Botiga del barri de propietat estrangera del barri de Marina, Barcelona.
  • Bar situat al barri de sants, Cafeteria 37.
  • Discoteca Cocoa, a la localitat de Mataró.  
  • Gasolinera de la companyia BP, a Sant Vicenç dels Horts. 
  • Cinema de la cadena Cinesa situat al centre comercial Barnasud, Gavà.
Cal dir que també volíem analitzar internet com a punt de venda, però ens hem trobat que a la pàgina web oficial de la Coca-Cola, només hi ha informació sobre la marca. Així, es mostren tots els productes que ofereix aquesta companyia, però no tenim la possibilitat d’adquirir-los online, per la qual cosa no trobem detallats els preus. 

Supermercat  
Pel que fa al primer punt de venda que hem escollit, el supermercat Caprabo, ofereix una de les begudes de la marca reconeguda com la més valuosa del món, Coca-Cola, consumida per milers de persones. Així doncs, Caprabo ofereix tres tipus d’envasos diferents: llaunes de 33cl, ampolles de plàstic de diferents mides (1L, 1’5L i 2L) i ampolles de vidre de 20cl. 
Caprabo es caracteritza per una distribució indirecta, degut a què la marca Coca-Cola ven els seus productes a aquest i, posteriorment, el supermercat els ven als consumidors. Com la majoria de nosaltres sabem, el supermercat dedica un espai concret a les begudes, dividit en dos passadissos i en les quals les begudes són col·locades segons la tipologia. Coca-Cola ocupa un espai bastant extens al principi d’un dels passadissos, en aquest cas, el situat més a la vista dels clients degut a què és més ampli.
Pel que fa als lineals, es tracta de quatre prestatges que faciliten una exposició vertical (els diferents productes de la mateixa marca estan col·locats de dalt a baix), la qual permet al comprador visualitzar tots els articles sense aturar-se i, a més, facilita combinar de forma horitzontal els colors, les mides i els formats dels diferents productes de Coca-Cola. Aquests lineals són de color vermell i a la base es troba un rètol amb el logotip de la marca, cosa que afavoreix a cridar l’atenció del client, a més d’identificar la marca i els seus productes. També, a cada suport vertical hi ha un cartell vermell col·locat perpendicularment que indica que allà hi ha els productes de Coca-Cola. A la dreta i a banda d’aquestes prestatgeries descrites prèviament, trobem un espai per a llaunes i ampolles disposades en caixes de color vermell amb el logotip que realitzen la funció d’estanteria, col·locades una sobre de l’altra. 
Fent referència a les zones i els nivells dels lineals, al nivell inferior trobem, com hem esmentat anteriorment, cartells amb el logotip de la marca i, a sobre d’aquests, packs de llaunes de productes secundaris (com ara Coca-Cola sense cafeïna). Al nivell dels ulls trobem ampolles de plàstic i vidre de Coca-Cola clàssica i, també, llaunes de Coca-Cola light. Al nivell superior tenim les ampolles de productes secundaris com Coca-Cola light sense cafeïna o Coca-Cola Zero sense cafeïna. Si parlem de la zona a la dreta d’aquest lineal, veiem, des del nivell dels ull fins al nivell inferior, els packs de llaunes de Coca-Cola Zero i seguidament la pila de llaunes de Coca-Cola clàssica i, si pugem la vista al nivell superior, tornem a trobar packs de dues ampolles de Coca-Cola light, Zero i clàssica. 
Pel que fa a la promoció, en aquest supermercat hem pogut apreciar que per augmentar les vendes, la marca posa a la nostra disposició packs d’estalvi amb l’objectiu de reduir el preu tot i que la quantitat de beguda sigui superior. Així doncs, tal i com es mostra a les fotografies, d’una banda, hi ha una pack de 12 llaunes de Coca-cola, el qual n’ofereix una gratuïta si adquireixes el conjunt, i, d’altra banda, se’ns ofereix un pack de dues ampolles de Coca-Cola de 4L i amb la promoció disposes de 400ml gratis. Volem afegir que Coca-Cola també utilitza el supermercat per millorar la seva imatge de marca, un exemple és la frase “Come bien cada día con Coca-Cola” escrita en un cartell a un lineal, amb la qual vol donar a entendre que el seu producte facilita una millor alimentació. 
Fent referència al preu dels productes triats per a la comparació, ens hem adonat que tots els formats tenen el mateix preu, tant en la Coca-Cola clàssica com en la Coca-Cola Zero. A continuació, un llistat del preu en els formats disponibles: 
·      Ampolla 2L: 1’35€
·      Ampolla 1’5L: 1’09€
·      Ampolla 50cl: 0’79€
·      Ampolla vidre 20cl: 0’63€
·      Llauna 33cl: 0’56€   

Botiga del barri de propietat estrangera  
Aquest punt de venda és un petit establiment que disposa dels mateixos productes que els grans supermercats però en forma reduïda. Aquest disposa també de productes Coca-Cola, un refresc de consum freqüent entre els consumidors i que no podia faltar en les seves neveres. En aquest local només hem trobat llaunes de 33cl i ampolles de plàstic de 50cl i d’1,5l. 
Aquest punt de venda el podem classificar en el de distribució indirecta, ja que Coca-Cola no ho ven directament al consumidor, sinó que fa servir aquests comerços per fer arribar a la gent el producte. Podem trobar aquest producte en una gran nevera de la pròpia marca, on tots els productes que es troben a aquesta estan classificats segons el recipient en el que es troben. 
Dins d’aquesta nevera hi ha quatre prestatges i la part de baix de la nevera que és utilitzada també per col·locar begudes. Els venedors alhora de posicionar els productes els han col·locat per tipus de recipient i seguidament per la marca, per tant, aquests es troben en una exposició vertical, de tal manera que, si el consumidor prefereix l’envàs de plàstic mirarà directament a la part de baix de la nevera, i si busca les llaunes del mig cap a dalt. En el cas concret de Coca-Cola, és el producte que queda més a la vista, ja que és situa just en el mig de la nevera, a l’alçada de la vista, tan la Coca-cola clàssica com la Zero. 
Fent referència als nivells i les zones dels lineals, començant per la part superior, podem veure un gran logotip de la marca Coca-Cola il·luminat de la pròpia nevera i sota d’aquest gran símbol, a la segona prestatgeria començant per a dalt, ja podem observar la Coca-Cola clàssica junt amb la Zero en el mateix prestatge, mentre que la light es troba un prestatge a sota, no tan a la vista del consumidor. Ara bé, la resta de productes de Coca-Cola, que són els envasats en ampolla de plàstic es troben a la part més inferior de la nevera col·locats de peu. 
Aquest establiment no ofereix cap tipus de promoció, ja que, acostuma a vendre en quantitats molt reduïdes i el seu benefici és petit. Tot i que, per experiència pròpia, si ets consumidor habitual i intentes buscar un petit descompte en una compra mínimament gran, segur que t’arregla el preu. 
En quant al preu dels productes triats per a poder comparar-los amb la resta, hem pogut observar que no hi ha cap diferencia de preu entre els productes de la casa Coca-cola, encara que compris Zero o la clàssica. A continuació, un llistat del preu en els formats disponibles: 
·      Llauna 33cl: 0,85€ 
·      Ampolla de plàstic 1,5l: 1,20€ 

Bar 
El bar és un punt de venda, el qual està relacionat amb el nostre producte, la Coca-Cola. És evident, que el bar és un establiment que té tot tipus de refrescos, begudes alcohòliques i no alcohòliques per tal d’oferir als seus clients la màxima varietat possible per a satisfer les seves necessitats. En aquest cas, hem analitzat el Bar-Cafeteria 37 situat al barri de la Bordeta de Sants, Barcelona. Aquest  establiment, només ofereix un tipus d’envàs, les llaunes de 33cl.  
La distribució que té aquest punt de venda, és indirecta ja que la marca Coca-Cola és l’encarregada de distribuir el producte a aquest, per tal de que finalment, consumeixi el públic. Per tant, podríem dir que el bar fa d’intermediari entre l’empresa distribuïdora i el consumidor.   
Com bé sabem no hi podem trobar lineals als bars i, per tant, les begudes estan situades dins les neveres, darrera la barra, per tal de conservar-les i poder-les servir més tard a futurs consumidors. Així doncs, el producte no està exposat de cara al públic, sinó que és aquest el que té consciència de que l’establiment ofereix el producte que ells desitgen. Gràcies a això, caldria destacar la gran importància que té Coca-Cola en tota mena d’establiments, ja que els que no disposen d’aquest producte és molt possible que perdin clients a mesura que passa el temps.  
A nivell de merchandising i de publicitat, el bar disposa d’un cartell que li ha proporcionat la marca on hi posa “Repartidor oficial de felicidad”, eslògan amb el qual la marca s’identifica. En aquest, la paraula oficial li atorga un cert prestigi a l’establiment, ja que el relacionen directament amb l’empresa. També, disposa d’una ampolla de decoració per tal d’exposar-la als clients i en aquest cas, l’amo del bar ha decidit omplir-la de xapes d’ampolles de la mateixa marca.  
Aquest establiment, no ofereix cap tipus de promoció ja que els clients quan van a un bar, no es paren a mirar cap mena de promoció que hi hagi a l’establiment, sinó que simplement van allà per a satisfer les seves necessitats i demanar el producte que desitgen.  
Finalment, pel que fa al preu, tant la Coca-Cola clàssica com la Coca-Cola Zero en tenen el mateix. Això és degut, a que l’empresa no fa cap mena de diferència entre aquests dos productes i, per tant, l’establiment no ha de variar els preus de maneres diferents per tal d’aconseguir beneficis. En aquest cas, el bar ven els dos productes a un preu de 1,80€ la llauna de 33cl.

Discoteca 
Pel que fa al producte en sí, a la discoteca només trobem ampolles de Coca-Cola de vidre, ja que normalment s’utilitzen per barrejar amb la beguda alcohòlica i no es necessita gran quantitat de producte. Per tant, aquest tipus d’envasos, que només contenen 20 cl de beguda, són els més adequats en aquest tipus d’establiments. Cal destacar que en aquests tipus de clubs, la única Coca-Cola que serveixen és la clàssica, doncs és un producte estàndard que, al ser barrejat amb alcohol, no entén de diferències. 
La distribució de la Coca-Cola a la discoteca Cocoa de Mataró, com a qualsevol club nocturn, es tracta d’una distribució indirecta, ja que el productor no és el que ven directament al consumidor, sinó que mitjançant intermediaris (en aquest cas el club i els seus cambrers) el producte arriba al públic. La situació de la beguda en l’espai és ben característica: es troba a les neveres col·locades a l’interior de les barres, per la qual cosa no trobem les Coca-Coles exposades de cara al públic; al contrari, és el públic el que té coneixement de que l’establiment disposa d’aquesta beguda i la demana. 
Com bé sabem, les discoteques no disposen de lineals com tenen els supermercats. El que sí que es pot destacar pel que fa al merchandising del producte és que a vegades (i en la nostra discoteca analitzada n’és el cas) trobem una petita estanteria amb una mostra de cada producte de què disposen, per fer-ne més fàcil l’elecció al consumidor. Es tracta d’una exposició horitzontal, a nivell de les mans però de manera inabastable perquè els clients no puguin agafar la beguda model, que a més a més, molts cops és buida. 
Si parlem dels cartells de la marca que trobem a Cocoa de Mataró, el resultat és nul, ja que Coca-Cola no n’ha proporcionat cap a aquesta discoteca, o en el cas que ho hagi fet, aquesta no el té exposat. 
Respecte a la promoció, és ben clar que Coca-Cola no en realitza de cap tipus als clubs nocturns, doncs és la seva oportunitat d’augmentar considerablement els beneficis. Els consumidors estan assedegats i pagarien el que fos per tal de beure una Coca-Cola ben freda, ja sigui sola o acompanyada. Així doncs, aquest context s’ha d’aprofitar. 
En una discoteca és difícil trobar publicitat, i en el cas de Cocoa Mataró no trobem cap indici de que la marca hagi realitzat alguna campanya o anunci publicitari a l’interior del mateix club on es poden adquirir les Coca-Coles. 
Finalment, cal analitzar el preu. Tal i com hem dit abans, el valor d’una Coca-Cola en una discoteca augmenta considerablement, pel fet de que els consumidors pagarien més diners per tal de beure’n una. Per aquest motiu, els clubs nocturns se n’aprofiten d’aquesta situació i apugen els preus d’una manera exagerada. Així, una Coca-Cola clàssica en ampolla de vidre de 0,20cl arriba a costar uns 4. En el cas que el consumidor desitgi barrejar-la amb begudes alcohòliques el preu augmenta considerablement. Un cubata a Cocoa Mataró sol costar entre 8€ i 9€, tot i que la discoteca sol fer una mena d’ofertes a l’entrada que consisteixen en rebaixar el preu a uns 12€ si compres dues consumicions per avançat.  
NOTA: No disposem de fotografies del local per motius de privacitat.

Gasolinera
També hem cregut convenient analitzar la gasolinera com a punt de venda, ja que és un espai al que recorren molts conductors per a fer una parada, i què millor que consumir una Coca-Cola per activar-se i no adormir-se al volant. Des de pares de família fins a transportistes, aquest establiment és molt concorregut al llarg del dia, i fins i tot a les nits. És per la seva obertura de 24h pel que hem cregut que es tractava d’un comerç amb característiques diferents dels convencionals. 
Quan parlem del tipus de productes de Coca-Cola que es venen a la gasolinera, veiem que la oferta és molt àmplia. Trobem tant ampolles de plàstic (de 0,5L i 2L respectivament) com llaunes (de 33cl). A més, disposa de la Coca-Cola clàssica i de la Coca-Cola Zero. Aquest establiment, doncs, té un gran assortiment de productes de la marca per a gustos de tots els possibles consumidors. 
Pel que fa a la distribució, es tracta d’una distribució indirecta, doncs el productor és el principal proveïdor del comerç que posteriorment vendrà les begudes als seus clients. La situació de la beguda en l’espai de l’establiment és la següent: només entrar per la porta es troba la típica nevera-expositor, per tal que el consumidor la vegi només donant un ràpid cop d’ull a la botiga de la gasolinera. 
El merchandising d’aquest producte és una exposició vertical, formada per lineals petits apilats un sobre l’altre funcionant com a prestatge de la nevera. Aquest factor aporta rapidesa en la visualització, així el client és capaç d’identificar amb una sola mirada tots els articles, ja siguin a dalt o a baix. És important destacar també que tota la família de productes es troben en un mateix espai, tot i que les llaunes estan col·locades al nivell dels ulls, les ampolles de 0,5L al nivell de les mans i les ampolles de 2L al nivell del terra
Cal prestar també atenció al fet que a la gasolinera no trobem ni cartells, ni promocions ni publicitat. Això es deu a que el públic objectiu d’aquest producte entra a l’establiment sabent exactament el que busca, però no li fa falta cap reclam que el porti a comprar aquell producte, doncs es troba al mig de la carretera i tampoc pot accedir a altres comerços que satisfacin la mateixa necessitat. 
Per últim, pel que fa als preus són els següents i no varien segons si es tracta de Coca Cola clàssica i Coca Cola zero: 
·Llauna de 33cl: 1,15  
·Ampolla de plàstic de 2L: 2,15  
·Ampolla de plàstic de 50cl : 1,60

Cinema  
Al cinema Cinesa Barnasud hem observat que es venen els productes analitzats de la marca Coca Cola en dos formats diferents: embotellat i de sortidor. El format embotellat el trobem en ampolles de plàstic de 500ml amb l’etiquetatge habitual de la marca (vermell en el cas de la Coca Cola clàssica i negre en el cas de la Coca Cola zero). 
La Coca Cola de sortidor es serveis sempre en gots amb un estampat de Coca Cola clàssic i hi ha de dos mides diferents: 0,5l i 1l. El fet de servir les dues begudes en el mateix got amb decoració de Coca Cola clàssica es repeteix amb les altres begudes que es venen al establiment ja que es tracten de productes de la mateixa marca (Sprite, Nestea, Fanta, Coca Cola light,etc.). 
El sistema de distribució que duu a terme el Cinesa Barnasud es caracteritza per ser indirecte. Això es degut a que la marca Coca Cola ven els seus productes a l’empresa Cinesa i aquesta posteriorment s’encarrega de vendre’ls als clients. Aquests productes els trobem a la zona del cinema dedicada al bar on es venen els productes alimentessis. En aquesta zona hi trobem les ampolles explicades abans dins d’una nevera d’exposició. Aquesta nevera té imprès el logotip de la marca Coca Cola i és del color vermell corporatiu de la marca que recorda a l’envàs de la Coca Cola clàssica. Dins d’aquesta nevera hi trobem quatre prestatges blancs que permeten una exposició vertical ja que els productes de la mateixa marca estan col·locats de dalt a baix. Dins d’aquesta nevera trobem els productes de Coca Cola clàssics als dos nivells inferiors ocupant la meitat esquerra de la prestatgeria. Just a sobre d’aquests productes hi trobem, al tercer nivell, les ampolles de Coca Cola zero ocupant també la part esquerra de la prestatgeria. Al nivell de dalt de tot hi trobem les ampolles de Coca Cola light, per tant, podem dir que tota la meitat esquerra de la nevera està ocupada per productes de Coca Cola pròpiament dita, dels quals el segon i el tercer nivell queden a l’alçada dels ulls (Coca Cola clàssica i Coca Cola zero). L’espai restant de la nevera està omplert amb productes de la marca Coca Cola que no són Coca Cola pròpiament dita: Nestea, Fanta, Sprite, etc. 

Pel que fa als sortidors del producte que es ven en els gots de les mides explicades anteriorment, els trobem a la barra on s’atenen els clients. Aquests estan decorats amb motius altre cop de la Coca Cola clàssica i serveixen ambdós productes analitzats. 
Finalment, pel que fa al preu, les dues tipologies de productes de Coca Cola que trobem al cinema tenen preus diferents. Malgrat això no es fa distinció de preus entre la Coca Cola clàssica i la Coca Cola zero. Els preus que trobem són els següents: 
L’envàs en ampolla de plàstic de 500ml de les neveres d’exposició es ven al preu de 3,90€. 
En canvi, els preus de la Coca cola del sortidor depenen de la mida del got en el que es serveixi: la de 0,5l que es ven a preu de 3,70€ i la mida més gran que és la d’1l que es ven a 4,60. 


Comparació final   
S’ha realitzat una taula per tal de mostrar la comparativa de preus dels diferents punts de venda escollits prèviament:


Així doncs, primerament cal dir que la distribució d’aquests punts de venta (supermercat, botiga del barri, bar, discoteca, cinema i gasolinera) és indirecta ja que el fabricant es val d'un o més distribuïdors per fer arribar el seu producte al punt de venta de consumidors finals. A més a més, cal especificar que el preu dels dos productes establerts, Coca-Cola clàssica i Coca-Cola Zero, varien segons el punt de venta degut al valor afegit que se’ls hi atribueix. Per exemple, a la discoteca el preu de la Coca-Cola és molt més car (4€), ja que la majoria de gent quan passen dues o tres hores des que han entrat al recinte, es senten assedegats i, per tant, es veuen gairebé obligats a consumir per poder aguantar amb energia la resta de la nit; d’aquí el valor afegit del preu del refresc en qüestió. Un altre exemple seria el cas del cinema, és a dir, com que les crispetes produeixen set, els clients estan disposats a pagar els diners que calgui (3’90€ per una ampolla de 50cl) per tal de quedar satisfets, sense importar-los que el preu sigui excessivament superior en comparació a altres punts de venta. En canvi, com que el supermercat té molta competència ha de fer promocions i ofertes per tal que el client es senti atret pel producte i el compri. Tot i així, és el lloc on realment el preu dels productes seleccionats és molt més barat. 

Finalment, ens agradaria remarcar que només es fan descomptes al supermercat, Caprabo, mitjançant la targeta client, que és una manera de fidelitzar els clients.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada